Covid-19 -pandemien har bragt nye vaner til samfund over hele verden. Ud over brugen af masker, som en foranstaltning for at forhindre coronavirus, har folk intensiveret hygiejneforanstaltninger.
Eksperter påpeger, at såkaldte ikke-farmakologiske foranstaltninger var fundamentale under pandemien, især i fasen forud for påføring af vacciner.
En undersøgelse om rengøringsvaner før og under pandemien afslører, at 73 % af brasilianerne søger mere detaljeret og grundig rengøring i stedet for overfladisk rengøring.
På grund af sociale isolationsforanstaltninger begyndte folk at blive hjemme længere, hvilket øgede bekymringen med hygiejnen på overflader. Den høje mulighed for smitte fik også rengøring til hjemmet til at få endnu mere plads i folks liv, ifølge undersøgelsen.
Der blev gennemført 1.013 interviews, baseret på en online kvantitativ metodologi, med et panel af internetbrugere. Stikprøven bestod af mænd og kvinder fra ABC-klasserne, i alderen mellem 25 og 60 år og bosat i alle regioner i Brasilien.
Kraftig rengøring
Ud over en særlig udfordring i forhold til sameksistens, at koncentrere flere individer under samme tag, påførte social isolation udfordringen med at vedligeholde og rengøre rummene.
Forskningen pegede for eksempel på, at næsten 40 % af befolkningen (36 %) begyndte at udføre stor rengøring mindst to gange om ugen under pandemien, hvilket demonstrerede virkningerne af at være længere indendørs og søgen efter flere hygiejnevaner. foranstaltninger til at forebygge coronavirus.
Hvis på den ene side 73 % af brasilianerne insisterer på mere detaljeret rengøring, når de overvejer fremtidens rengøring, forventer 70 %, at med teknologi, produkter og udstyr vil rengøringen i hjemmet blive stadig nemmere, hvilket viser, hvordan gevinsten i tid og praktisk er specifikke forventninger i hjemmeplejen.
Efterhånden som folk blev isoleret inde i huset, blev forringelsen af dette rum, set fra husrengøringssynspunktet, hurtigere. Dette intensiverede hyppigheden af rengøring, der anses for tungere, hvilket normalt kræver brug af mere udstyr.
Denne sammenhæng hjælper med at forklare, hvorfor mere end en tredjedel af brasilianerne (41%) faktisk købte en eller anden form for redskab under pandemien. Søgningen efter emner som mopper (20%), opretstående støvsuger (17%), smart tøjvaskemaskine (8%), robotstøvsuger (6%), opvaskemaskine (6%), f.eks.
Resultaterne indikerer en befolkning, der søger at holde huset altid rent, uden at forsømme det praktiske og værdsætte tidsbesparelser. Adspurgt om de vigtigste funktioner, de kigger efter, når de gør rent i hjemmet, svarer 45 %, at de prioriterer hastighed.
Undersøgelsen peger på en betydelig vækst i brugen af komplementære produkter, der tyder på at efterlade overflader fri for vira og bakterier. Når det kommer til klude, sagde 75 % af brasilianerne, at de bruger forskellige klude afhængigt af rummet i huset, og det genanvendelige engangsmateriale vandt frem for en fjerdedel af brasilianerne i våde områder, såsom badeværelset og køkkenet, da de er miljøer som kræver større asepsis.
Undersøgelsen afslørede også, at næsten halvdelen (49 %) af brasilianerne mener, at rengøring af huset er en selvpleje gestus. Før pandemien var bekymring for hjemmepleje allerede en del af folks rutine, idet hygiejne blev betragtet som et kulturelt træk ved befolkningen.
Undersøgelsen er udviklet af Kimberly-Clark gennem Scott Duramax-mærket i samarbejde med konsulentfirmaet Grimpa.
”Denne undersøgelse viser os, hvordan befolkningen i øjeblikket ser på og håndterer rengøring af boliger, som følge af en ændring i deres forhold til huset, og gør det mere end klart, at disse transformationer er kommet for at blive. Med nye behov, såsom at have et kontor derhjemme og at bruge mere tid indenfor, har folk skærpet visse forholdsregler, som måske ikke var så tydelige før”, kommenterer Bruno Sparapani, executive marketing manager hos Kimberly-Clark.